Title Image

Aktualności

Strona główna  /  Aktualności

Liczba aptek w Polsce jest zbyt duża. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego na jedną aptekę przypada średnio w Polsce 2628 osób, w poszczególnych województwach liczba ta waha się od 2341 do 2986 mieszkańców. Tymczasem średnia dla Unii Europejskiej wynosi ok. 4350 mieszkańców na aptekę. Ten stan rzeczy w Polsce stwarza wiele problemów zarówno dla właściwego funkcjonowania rynku aptecznego jak i dla samych pacjentów. Raport, który wydajemy (KLIKNIJ TUTAJ, ABY POBRAĆ) jest pierwszą tak obszerną i dokładną analizą sytuacji polskich farmaceutów na tle innych krajów europejskich, wskazującą jaka liczba aptek jest optymalna dla zachowania równowagi na rynku. To zdjęcie rynku, które w

Po kontrowersyjnym pytaniu Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw i równie kontrowersyjnej odpowiedzi Ministerstwa Zdrowia, ZAPPA poprosiła o opinię prawną prof. Macieja Rogalskiego, radcę prawnego, Rektora uczelni Łazarskiego. Jego opinia nie pozostawia wątpliwości - przepisy AdA należy bezwzględnie stosować do wszystkich zezwoleń. Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny nie może zgodnie z prawem dokonać zmiany w zezwoleniu, jeśli miałoby to doprowadzić do stanu naruszającego obecne przepisy prawa. Według eksperta, opinia Ministerstwa Zdrowia jest błędna. PEŁNA TREŚĆ OPINII PRAWNEJ - KLIKNIJ TUTAJ. WNIOSKI W przypadku, gdy przedsiębiorca występuje z wnioskiem o udzielenie mu zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej już po wejściu w życie ustawy z dnia 7 kwietnia

Nasi analitycy dotychczas zidentyfikowali już niemal 700 transakcji kupna aptek (liczba ta systematycznie rośnie!), które zdaniem naszych prawników oraz biorąc pod uwagę stanowiska GIF (kliknij, aby przeczytać) zostały dokonane z ominięciem barier antykoncentracyjnych oraz wymogu, by właścicielem apteki, udziałowcem lub wspólnikiem mógł być wyłącznie farmaceuta (art. 99.3a i 99.4 PF). Wszystkie te przypadki powinny skutkować obligatoryjnym cofnięciem zezwolenia z art.37ap PF, ponieważ podmioty prowadzące apteki przestały spełniać warunki ich prowadzenia. To sytuacja prawnie analogiczna do przekroczenia limitów 1%, o których szeroko wypowiedzieli się już chyba wszyscy władni. Zgodne co do tego są urzędy, sądy, które wydały w sprawie już szereg wyroków.

Pomysł wysyłkowej sprzedaży runął tak niespodziewanie, jak się pojawił. Przyczyną wycofania projektu jest płynące z ”wysyłki” zagrożenie dla polskiego systemu refundacji. Jeśli otworzylibyśmy możliwość wysyłkowej sprzedaży leków, KE mogłaby żądać od Polski zniesienia sztywnych cen na leki refundowane. Oznaczałoby to np. powrót do wielomilionowych wyłudzeń z NFZ dokonywanych przez apteczne sieci. Niemcy niedawno dostali nakaz zniesienia sztywnych cen w sprzedaży wysyłkowej, co prawdopodobnie również skończy się wycofaniem wysyłki w Niemczech. - Powinniśmy jeszcze raz pochylić się nad tym jak osiągnąć cel, który przyświeca rządowi, jednocześnie nie tworząc sytuacji, które dopuściłyby do takich działań jak w Niemczech w związku z wysyłkową

Dziś w Rzeczpospolitej zamieszczono artykuł Marcina Nowackiego, na temat, zdaniem autora bezzasadnych działań inspekcji farmaceutycznej nakierowanych na niszczenie sieci aptecznych, rzekomo wbrew wyrokom polskich sądów, w dodatku „na żądanie” aptekarzy. Po pierwsze, autor jest wiceprezesem ZPP, czyli organizacji lobbującej w interesie m.in. wszystkich zagranicznych sieci aptecznych w Polsce. Po drugie, kwestia łamania przez apteczne sieci prawa w ogóle nie jest już kwestią sporną, a interpretacje prawne autora są jedynie życzeniowym naciąganiem prawa. W uzasadnieniu ustawy wprowadzonej w 2017 r. m.in. dla ochrony polskiego rynku aptecznego napisano wprost, że 10% aptek w Polsce działa z naruszeniem prawa antymonopolowego. Oczywiście chodzi o

Naczelny Sąd Administracyjny odrzucając skargę kasacyjną skontrolowanego przez inspekcję farmaceutyczną przedsiębiorcy potwierdził, że w aptece każdorazowo na zmianie musi być obecny farmaceuta, który posiada 5-letni staż pracy lub 3-letni w przypadku posiadania specjalizacji z zakresu farmacji aptecznej: "Sąd podkreśla cechy, jakie musi spełniać osoba, która pełnić ma funkcje zastępcy kierownika apteki są one tożsame z wymaganiami przewidzianymi dla kierownika, a więc związane są zarówno z jego wykształceniem, jak i doświadczeniem, zgodnie z art. 88 ust. 1 i 2 u.p.f. Ponadto należy wskazać, że zastępca kierownika apteki nie może być dobrany w sposób abstrakcyjny względem samej apteki. Musi on pozostawać z nią

Jeden z Wojewódzkich Inspektoratów Farmaceutycznych postanowił wszcząć postępowanie administracyjne w sprawie naruszenia at. 99 ust. 3 pkt. 2 i 3 Prawa farmaceutycznego i dopuścił w nim do udziału na prawach strony Związek Aptekarzy Pracodawców Polskich Aptek. To odpowiedź na wnioski o cofnięcie zezwoleń 413 aptekom w 15 województwach w związku z przekroczeniem przez nie ustawowych limitów koncentracji, które złożyliśmy w maju 2018 r. To nie pierwsze postępowanie ze zgłoszenia Związku. W ramach ZAPPA zapowiedzieliśmy walkę z sieciami łamiącymi prawo farmaceutyczne i konsekwentnie realizujemy swój plan. Przez lata komercyjne sieci rozwijały się z pominięciem limitów koncentracji, zyskiwały i wykorzystywały pozycję dominującą

Reportaż Michała Janczury z TOK.FM "Apteka na słupa" wywołał burzę. Ujawnienie skandalicznych praktyk, jakie mają miejsce w aptekach nie mogło przejść bez komentarza i bez jakiegokolwiek działania ze strony Ministerstwa Zdrowia. Łukasz Szumowski zapowiedział w TOK.FM News, że apteki będą kontrolowane.                                       Skoro ministerstwo zdrowia potrzebuje dokumentów (choć środowisko aptekarskie widziało ich całe mnóstwo, a skandaliczna korespondencja z sieci aptek nie raz wypływała na światło dzienne) - jeszcze raz publikujemy część z nich. Jesteśmy w kontakcie z inspektoratem farmaceutycznym. Jeżeli taki proceder zostanie udokumentowany jest to ewidentnie przestępstwo i nie powinno ono mieć miejsca – obiecuje Łukasz Szumowski, minister zdrowia.   Sprzedaż, wyniki, plany naprawcze

Wczoraj (12 lutego 2019r.) rząd przyjął projekt nowelizacji prawa farmaceutycznego. Projekt przewiduje m.in. zwiększenie uprawnień inspekcji farmaceutycznej oraz sankcji pieniężnych i karnych za łamanie przepisów. Wszystko to ma ułatwić walkę z tzw. "mafią lekową".   To bardzo ważna ustawa, czekamy na nią od lat. Liczymy, że odstraszy przestępców, którzy do tej pory okradali pacjentów z leków ratujących życie i zdrowie. Martwi nas część dotycząca sprzedaży wysyłkowej skierowanej do pacjentów niepełnosprawnych, bo Ci nigdy nie zgłaszali takiej potrzeby. Zgłaszali natomiast wielokrotnie, że pomoc państwa jest nieadekwatna do ich potrzeb. Wygląda na to, że po raz kolejny przeprowadzane są zmiany niekonsultowane ze środowiskiem osób