Ustawa Apteka dla Aptekarza – złoty standard w Unii Europejskiej
Zdecydowana większość krajów należących do Unii Europejskiej przyjęła w swoim prawodawstwie ograniczenia mające na celu regulację rynku aptecznego. 81 proc. aptek w Unii Europejskiej działa w modelu „Apteka dla aptekarza”, 18 krajów UE zabrania tworzenie sieci aptecznych, w 19 obowiązują kryteria demo-, geograficzne lub limity antykoncentracyjne – wskazuje w swoim najnowszym raporcie Związek Aptekarzy Pracodawców Polskich Aptek. - Ustawa „Apteka dla Aptekarza” pozwoliła uciąć szereg patologii istniejących wcześniej na rynku aptecznym, ale w wyniku obchodzenia przepisów antykoncentracyjnych przez apteczne sieci nie udało się ustabilizować udziałów w rynku aptek indywidualnych i aptek sieciowych, a także zabezpieczyć rynku przed przejęciem przez kapitał zagraniczny.
Jak sieciowe lobby wprowadza w błąd posłów
Z dużą uwagą obserwujemy kolejne próby podważenia ustawy „Apteka dla Aptekarza”. Bolejemy nad tym, że do dyskusji wciągani są posłowie. Lobby zagranicznych sieci aptecznych nawet ich wprowadza w błąd. Mowa o interpelacji nr 20624 do ministra zdrowia w sprawie malejącej liczby aptek w Polsce, którą 2 marca 2021 złożyła Małgorzata Pępek. Posłanka Koalicji Obywatelskiej powtarza w niej praktycznie większość tez – często kłamliwych – które od miesięcy lansują organizacje reprezentujące sieciowych przedsiębiorców aptecznych. Posłanka pisze w swojej interpelacji: „Konsekwencje tej regulacji są bardzo negatywne dla rynku. Ustawa doprowadziła do oligopolu i rządów hurtowni farmaceutycznych, gdzie dochodzi do wzrostu marż i spadku jakości
Dlaczego lobbysta zabiera głos w dyskusjach o rynku farmaceutycznym?
Z dużą uwagą śledzimy rosnące ostatnio zainteresowanie Przemysława Wiplera branżą farmaceutyczną. Były prezes Fundacji Republikańskiej oraz były poseł (działał w UPR, PiS, Polska Razem, KNP, KORWiN), którego firma znajduje się w krajowym rejestrze lobbystów, jeszcze do niedawna interesował się głównie branżą tytoniową i paczkomatową. Jak to się stało, że teraz przerzucił się na branżę farmaceutyczną? Wiplerowi zdarzało się już wcześniej, choć rzadko, wypowiadać w kwestii leków i aptek (jak każdy neoliberał neguje wszelkiego rodzaju regulacje, w tym także „Aptekę dla aptekarza”), ale ostatnimi czasy poświęca branży farmaceutycznej nad podziw dużo uwagi. Pan Przemysław ożywił się pod koniec ubiegłego roku, gdy było
Oświadczenie w sprawie artykułu na WP.PL
Masz pieniądze? Możesz zrobić praktycznie wszystko. Kupić artykuły sponsorowane, opłacić ekspertów do debaty i sprawić, żeby osoby z tytułami naukowymi dochodziły do jedynie słusznych wniosków. Ta machina hejtu i czarnego PR znów nabiera rozpędu i właśnie zaatakowała ZAPPA i mnie, personalnie. 16.01.2021 roku portal WP.PL opublikował artykuł pt. „Sejmowa batalia o apteki. Tak procedowano ważną ustawę”, zawierający szereg nieprawdziwych, zmanipulowanych lub nieścisłych wiadomości. Przed publikacją otrzymałem szereg pytań od jego autora. Pytań nie byle jakich – atakujących, insynuujących, mierzonych na zaatakowanie i zniesławienie ZAPPA. Dziennikarz ewidentnie szył tekst pod fałszywą, w dodatku absurdalną tezę, że ZAPPA i/lub ja jesteśmy powiązani z Neuca,
Apteki w Polsce – droga od rynku deregulowanego do ściśle regulowanego – artykuł naukowy w International Journal of Environmental Research and Public Health
Strukturę rynku aptek w Polsce wraz z jego największymi bolączkami opisywaliśmy w naszym raporcie "Apteki w Polsce". Dziś na temat drogi od "wolnej amerykanki" do standardu krajów rozwiniętych przeczytać możecie artykuł naukowy opublikowany na łamach międzynarodowego, prestiżowego periodyku International Journal of Environmental Research and Public Health. Jego autorami są Marcin Wiśniewski - prezes Związku Aptekarzy Pracodawców Polskich Aptek, doktor nauk o zdrowiu - Urszula Religioni oraz dr. n. farm., Redaktor Naczelny „Farmakoekonomika Szpitalna” - Piotr Merks. W artykule przedstawiono sytuację na rynku aptek ogólnodostępnych przed i po wprowadzeniu ustawy „Apteka dla farmaceuty”. Zwrócono uwagę na wpływ zmian prawnych na właścicieli aptek w Polsce, odwołując
„Pierwszy wyrok WSA ws. „słupów”.
Opublikowane wczoraj uzasadnienie wyroku VI SA/Wa 738/2 można podsumować krótko: Sąd szczegółowo przeanalizował umowę tzw. „franczyzy” zawartą między siecią aptek, a spółką jawną farmaceutów i nie miał najmniejszej wątpliwości, że owa „franczyza”, to zwykłe „słupowanie”, dokonane przez (zagraniczną) korporację prowadzącą w Polsce sieć aptek, co wcześniej podniosły WIF oraz GIF. Wątpliwości nie mieliśmy również my, aptekarze, na Krajowym Zjeździe w styczniu br., gdy podjęliśmy głośną uchwałę, zwaną potocznie „antysłupową”. Mimo jasnego stanowiska sądu, organów inspekcji czy samorządu, dziwi spokój kilkunastu naszych młodych kolegów/koleżanek, „franczyzobiorców” (wobec wyroku, „słupów”) dumnych, bo „złapali Pana Boga za nogi” - dostają dodatek do pensji za to, że
Pismo ZAPPA do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców
Odnosząc się do pisma z dnia 5 października 2020 r. znak: WPL.647.2020.PD skierowanego do Marszałek Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej, w którym zostały przekazane uwagi Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców (dalej: „MŚP”) do rządowego projektu ustawy o zawodzie farmaceuty (druk sejmowy nr 238), Związek Aptekarzy, Pracodawców Polskich Aptek (dalej: „ZAPPA”) wnosi o ich wycofanie. Po pierwsze, należy wskazać, że Rzecznik MŚP na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r., poz.648) jest zobowiązany m.in. do bezstronności i równego traktowania oraz poszanowania zasady uczciwej konkurencji. Ponadto, przepis art. 8
Wielki sukces inspekcji farmaceutycznej i ZAPPA – pierwsze cofnięcie zezwolenia za naruszenie ADA przez sieć aptek
Kluczbork – miasto w województwie opolskim, w powiecie kluczborskim. Historycznie leży na Dolnym Śląsku, na pograniczu Niziny Śląskiej i Wyżyny Śląskiej. Według danych na 30 czerwca 2019 miasto było zamieszkane przez 23 554 osób. W Kluczborku działa obecnie 17 aptek, czyli na jedną aptekę przypada 1385 osób (średnia europejska to obecnie 4 500 osób na aptekę). Co najmniej trzy z kluczborskich aptek zostały przejęte przez sieć aptek z naruszeniem ustawy „Apteka dla Aptekarza”. Spółka z o.o. kontrolowana przez sieć, prowadzącą więcej niż 4 apteki, nabyła udziały w innej spółce, prowadzącej trzy apteki. Stworzyła więc grupę kapitałową, w ramach której przejęła kontrolę nad więcej
Umiesz liczyć? Policz z nami! Ogólnopolski konkurs ZAPPA!
ZAPPA ogłasza ogólnopolski konkurs na firmę (eksperta), która na podstawie danych pochodzących z Ministerstwa Finansów, wykaże czy wskazane sieci apteczne płacą, czy nie płacą podatków na poziomie zbliżonym do aptek indywidualnych. Zgłoszenia prosimy kierować na mail: kontakt@aptekarze.org.pl. Z analiz dokonanych na podstawie danych Ministerstwa Finansów, Rejestru Aptek oraz IQvia wynika, ze osoby fizyczne (apteki indywidualne, vide Rejestr Aptek CSIOZ) płacą podatki dochodowe na poziomie ok. 1% realizowanego przychodu. Z ogólnodostępnych danych zamieszczonych na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (https://www.gov.pl/web/finanse/indywidualne-dane-podatnikow-cit), dotyczących podatników o rocznych obrotach przekraczających 50 mln EUR wynika, że ujęte w rejestrze MF sieci apteczne podatków nie płacą wcale lub płacą podatki
WIF: Warunki wydania zezwolenia na prowadzenie apteki należy spełniać przez cały czas | 12 decyzji w sprawie aptek DOZ
Z radością zawiadamiamy, że 28. lipca podlaski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny wydał 12 decyzji kończących postępowanie z wniosku ZAPPA w sprawie naruszania przez sieć DOZ obowiązujących od 2004 r. limitów antykoncentracyjnych, 1% w województwie (jedna z decyzji w załączeniu). WIF potwierdził, że 12 spółek DOZ stanowi grupę kapitałową, która prowadzi w województwie 16 aptek. Limit antykoncentracyjny w woj. podlaskim wynosi 4 apteki. Zatem 12 aptek DOZ działa z naruszeniem prawa – art. 99.3 ustawy Prawo Farmaceutyczne. Na mocy decyzji WIF, grupa kapitałowa prowadząca sieć aptek DOZ została zobowiązana do usunięcia uchybień i dostosowania się do określonych prawem wymagań, pod rygorem cofnięcia przez WIF nadliczbowych